روانشناسی رنگ ها در برندینگ و هر رنگ نمایانگر چه ویژگی در یک برند است؟
-
تاریخ انتشار
28 دی ، 1400
- دسته بندی برندینگ
جالب است بدانید که رنگها تاثیر بسزایی در احساسات ما دارند، این احساسات منجر به شکل گیری رفتار ما به عنوان یک مصرف کننده میشوند. مفهومی که این روزها بسیار شاهد آن هستیم « روانشناسی رنگ برند » است؛ روان شناسی رنگ برند یک چارچوب تعریف شده از نحوه ارتباطات ما با برندها را توضیح میدهد و بیان میکند که یک رنگ چگونه بر برداشت ما از یک برند تاثیر میگذارد.
شما میتوانید برای مشاوره رایگان در زمینه طرحی لوگو و برندینگ با شماره های 09141478670 و 04433371731 تماس بگیرید.
روانشناسی رنگ
با وجود اینکه تاثیر رنگها بر احساسات هر فردی مستقل از فرد دیگر است و عواملی مثل جنسیت، فرهنگ، واریانس عصبی و تجارب شخصی در نحوه ادراک آن دخیل است، یکسری دستورالعمل کلی تعریف شده که براساس مطالعات روان شناسی رنگ انجام گرفته است. با آگاهی از این دستورالعملها میتوانید به ابزاری دست پیدا کنید که به شما کمک میکند از نحوه تاثیرگذاری و ادراک مصرف کننده در ارتباط با رنگ بهره ببرید.
احتمالا تاکنون شنیده اید که رنگ قرمز بیانگر احساسات عاشقانه است و در برخی علائم نمایانگر خطر است و رنگ آبی میتواند احساساتی مثل آرامش و سردی ذهن را ایجاد کند. اما درباره سایر رنگها چطور؟ میدانید که رنگ نارنجی چه حسی را تداعی میکند؟ رنگ خاکستری چطور؟ میدانید احساسی مثل امید و اتحاد با کدام رنگ ارتباط بیشتری دارد؟
همانطور که میدانید رنگ یکی از اساسیترین محرکهای بینایی در دنباله شناخت انسان است و پرسیدن این سوالات و پاسخ به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و میتوان ریشه آنها را در روان شناسی رنگ جستجو کرد.
در این مطلب فهرستی از ۱۲ رنگ پرکاربرد در طراحی لوگو را به همراه روان شناسی رنگ برند که بیان کننده عواطف است آورده ایم.
توجه داشته باشید که هیچ کدام از عکسالعملهای حسی نسبت داده شده به رنگها ثابت نیستند. از آنجا که یک رنگ قادر است دو احساس مجزا را ایجاد کند، نحوه استفاده یک برند از رنگ میتواند دو معنای کاملا جدا را بیان کند؛ مثل تفاوت بین بیماری و سلامت (سبز). بنابراین روانشناسی رنگ برند میتواند به درک کاملی از شخصیت برند شما کمک کند و ایده انتخاب رنگ برندتان را به سمت یک تصمیم آگاهانه سوق دهد، نه یک ترجیح شخصی زودگذر.
روانشناسی رنگ سرخابی
کد رنگ سرخابی هگزا دسیمال #ff69b4
سرخابی حد میان قرمز و بنفش است و یکسری ابعاد روانشناختی و متمایز از این دو را دارد. سرخابی حاکی از هماهنگی جسم و تعادل است. این رنگ حس توامان پیشرفت و عمل را در بر دارد و آگاهی و منطق افراد را برمیانگیزد.
رنگ سرخابی بیانگر صفاتی مثل حمایت، مرحمت و مهربانی است و از عزت نفس و قناعت پیروی میکند. همانطور که اشاره کردیم سرخابی نشان دهنده حس تحول و پیشرفت است و از ایدههای جدید پشتیبانی میکند.
این رنگ مقداری از جسارت رنگ قرمز را برای خود محفوظ نگه میدارد؛ از این رو میتواند احساساتی همچون خشم و تعصب یا ابتکار و تحول را بیان کند. سرخابی برای کارهای متفاوت و خلاقانه بسیار کاربردی است.
رنگ سرخ و آبی هر دو از رنگ های قوی و پرطرفدار هستند و در روانشناسی نیز تأثیرات خاصی دارند. در زیر به توضیح تأثیر روانشناختی رنگ سرخ آبی می پردازیم که به نوعی تلفیقی از این دو رنگ می باشد.
انرژی و شور و هیجان
رنگ سرخ آبی انرژی و شور و هیجان را نمایان می سازد. این رنگ باعث افزایش فعالیت و انگیزه می شود و برای زمان هایی که نیاز به انرژی و تمرکز بیشتری دارید، مثل ورزش یا تمرکز بر کارهای حاد و ضروری، مناسب است.
اشتیاق و جذابیت
رنگ سرخ آبی به عنوان یک رنگ زنده و جذاب شناخته می شود و ممکن است بر روی اشخاص و محیط ها اثر مهیج کننده ای داشته باشد. به همین دلیل، اغلب در تبلیغات و نمایشگاه ها از رنگ سرخ آبی به منظور جلب توجه استفاده می شود.
ثبات و اعتماد به نفس
یکی دیگر از ویژگی های رنگ سرخ آبی آن است که احساس ثبات و اعتماد به نفس را القا می کند. به همین دلیل، از این رنگ در فضاهای کاری و محیط هایی که نیاز به تمرکز و تصمیم گیری دارد، استفاده می شود.
تعادل و هماهنگی
آبی به عنوان یک رنگ میانی و تقریبا گرم، تعادل و هماهنگی را نمایش می دهد و برای ایجاد تعادل در دکوراسیون نیز مناسب است.
مهم است بدانید که تأثیر رنگ ها بر روحیه و رفتار افراد ممکن است بر حسب سلیقهی شخصی و شرایط فردی متفاوت باشد. همچنین، با ترکیب رنگ ها و استفاده از رنگ های دیگر می توان اثرات روانشناختی را تغییر داد.
از دیگر صفات روانشناسی رنگ برند سرخابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پیامدهای مثبت
- حس تخیل
- شوق
- تحول
- خلاقیت
- نوآوری
- تعادل
پیامدهای منفی
- بی شرمی
- عدم تطبیق
- معاشرت
- خشم
- خارج از کنترل بودن
- زودگذر بودن
روانشناسی رنگ قرمز در برندینگ
در میان تمام رنگهای هیجانانگیز قرمز اثر نامحسوسی بر ذهن افراد میگذارد. از این رو مهم است که با دقت برای اهداف تجاری استفاده شود. تحقیقات نشان داده که رنگ قرمز به واکنشهای ما سرعت و شدت میبخشد و قدرت تجزیه و تحلیل ما را کاهش میدهد.
حتما دلیلی دارد که اقلام مصرفی ما را با برچسبهای قرمز قیمت گذاری میکنند. یا احتمال شکست ورزشکاران در مقابل حریفان قرمز پوش خود بالا است و یا دانشآموزانی که در معرض رنگ قرمز قرار داشتند عملکرد نامطلوبی در تستهایشان دارند. در هر صورت رنگ قرمز بیشتر برای اشتباهات دستوری، امور مالی منفی و علائم توقف به کار میرود.
طولانیترین طول موج در بین رنگها مربوط به قرمز است که باعث میشود یک شیء قرمز از آنجایی که هست نزدیکتر به نظر برسد. این رنگ بیانگر شیفتگی و علاقه است. رنگ قرمز بیان کننده میل به افزایش اشتها است و در طیف گستردهای رنگها بر هیجان تمرکز دارد. از چندین سال قبل وجود رنگ قرمز در پرچم کشورها نشان دهنده حزب حاکم کمونیسم و سوسیالیسم بوده است.
بیایید مروری بر دیگر صفات عاطفی رنگ قرمز داشته باشیم.
تاثیر مثبت رنگ قرمز
- قدرت
- شوق
- انرژی
- بی باکی
- استحکام
- هیجان
تاثیر منفی رنگ قرمز
- عصبانیت
- خطر
- هشدار
- سرکشی
- پرخاشگری
- درد
روانشناسی رنگ نارنجی
رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به دست آمده است و در نشان تجاری تعداد زیادی از تیمهای ورزشی استفاده میشود. نارنجی یک رنگ انرژی بخش و سرگرم کننده است و همواره حس هیجان، نشاط، تحریک پذیری و گرمابخشی را تداعی میکند.
حتما به چشمتان خورده است که در خیابانها از رنگ نارنجی برای مخروطهای ترافیکی و مستندات تبلیغاتی استفاده میکنند. برندهایی مثل Home Depot به گونهای از این رنگ استفاده کرده اند که منجر شده مصرفکنندگان رنگ نارنجی را با ارزش استنباط کنند.
روانشناسی رنگ برند میگوید که طیف رنگ نارنجی از نظر فیزیکی، گرما، پناهگاه امن و سهولت در آشپزی را تداعی میکند. نارنجی رنگ غروب خورشید، کدو تنبل و برخی از مرکبات است. اگر نارنجی با رنگ سیاه همراه شود یک حالت بیهوده بخشی و وحشت کارتونی ایجاد میکند؛ به همین دلیل است که آمریکاییها در پاییز و مراسم هالووینشان از این رنگ استفاده میکنند.
دیگر حسهایی که میتوان از این رنگ ادراک است در زیر آمده است.
تاثیر مثبت رنگ نارنجی
- شجاعت
- اعتماد به نفس
- گرما
- ابتکار
- صمیمیت
- انرژی
تاثیر منفی رنگ نارنجی
- محرومیت
- نا امیدی
- سهل انگاری
- کم تجربگی
- نادانی
- سستی
روانشناسی رنگ زرد در برندینگ و تبلیغات
طبق نظرسنجیها رنگ زرد کمترین تعداد هوادار را در میان سایر رنگها دارد. گفته میشود کسانی که به این رنگ علاقه دارند خودرای هستند. زرد به عنوان یک رنگ شاد در نظر گرفته میشود، اما مقدار زیاد آن میتواند احساس ترس، خشم، ناامیدی و اضطراب را تحریک کند.
رنگ زرد طول موج نسبتا طولانی دارد و به همین دلیل وسعت دید آن بیشتر از سایر رنگها است. این رنگ متابولیسم بدن را بالا میبرد و اگر به درستی استفاده شود عزت نفس افراد را افزایش میدهد. این رنگ بسیار توجه برانگیز و تحریک آمیز است. به طور کلی برای برخی از علائم راهنمایی و رانندگی، تبلیغات و برخی از برچسبهای هشدار آمیز از این رنگ استفاده میکنند.
احساسهای دیگری که این رنگ در بر دارد عبارت است از:
تاثیر مثبت رنگ زرد در برند
- خوش بینی
- گرما بخشی
- خوشبختی
- خلاقیت
- دید عقلانی
- برون گرایی
تاثیر منفی رنگ زرد در برند
- بی منطقی
- ترس
- احتیاط
- اضطراب
- نا امیدی
روانشناسی رنگ برند: سبز
مشاهده رنگ سبز برای چشمان ما آسان است و هنگام بازتاب شده به شبکه چشم ما نیاز به هیچ تنظیمی ندارد. این رنگ بینایی افراد را در شب بهبود میبخشد؛ زیرا چشم بیشترین سایههای رنگ سبز را در طول شب تشخیص میدهد. بنابراین سبز رنگی آرامش بخش و دلنشین است. مجریانی که برای اجرا بر روی صحنه یا تلویزیون آماده میشوند، قبل از اجرا در اتاقهای سبز رنگی میمانند تا آرامش داشته باشند و از هر استرسی به دور باشند.
رنگ سبز درست در وسط طیف رنگی قرار گرفته و نماد تعادل است. این رنگ نشان دهنده باروری، جنسیت و طبیعت است. این رنگ تداعی کننده جهانی سر سبز و سرشار از امنیت و اطمینان است. البته سبز هم مانند بقیه رنگها جوانب منفی دارد و دوسویههایی مثل سلامتی و بیماری یا شانس و حسادت را نشان ميدهد.
دیگر صفات عاطفی روانشناسی رنگ برند سبز در ادامه آمده است.
پیامدهای مثبت
- سلامتی
- امید
- طراوت
- طبیعت
- رشد
- رفاه
پیامدهای منفی
- دلزدگی
- رکود
- حسادت
- بی پروایی
- بیماری
روانشناسی رنگ برند: فیروزهای
فیروزه یک رنگ ترکیب شده از آبی و سبز است که برخی از خصوصیات این دو رنگ را شامل میشود. به بیان ساده فیروزهای بیان کننده تفکر و تعامل است. این رنگ بسیار الهام بخش است و احساساتی مثل طراوت روح، شارژ انرژی و تحریک تفکرات مثبت را به ارمغان میآورد.
فیروزه رنگی درون گرا است و از لحاظ ظاهری بسیار شفاف و بلوغ یافته است و ابراز وجود و ابتکار را نشان میدهد. غالب اوقات برندهایی که قصد دارند از المانهای آموزشی، ارتباطی، رسانه و فناوری استفاده کنند، این رنگ را به کار میگیرند. فیروزه نمایانگر رنگ خلوص و پاکیزگی است و برای محصولات تمیزکاری ایدهآل است.
از جانبی دیگر این رنگ میتواند عدم تصمیمگیری و فقدان تدبیر اساسی را نشان دهد.
دیگر صفاتی که در روانشناسی رنگ برند فیروزه لحاظ شده عبارت است از:
پیامدهای مثبت
- ارتباطات
- شفافیت
- آرامش
- الهام بخش
- ابراز وجود
- التیام بخش
پیامدهای منفی
- خودستایی
- مرموز بودن
- غیر قابل اعتماد بودن
- بازدارندگی
- منفعلی
- اجتنابی
روانشناسی رنگ برند: آبی
رنگ آبی تداعی کننده ذهن و افکار انسان است و بیان کننده صفاتی همچون آرامش و سکون، وضوح و تعامل است. بر طبق تحقیقات روانشناسی رنگ گفته میشود که آبی رایجترین رنگ مورد علاقه مردم در سراسر دنیا است و بیشتر مردان آن را ترجیح میدهند. اگر زندگی روزمره خود را مرور کنید، میبینید که این رنگ در همه جای آن از آسمان گرفته تا اقیانوسها و دریاچهها وجود دارد.
از آنجا که این رنگ در کل دنیا پرطرفدار است، میتوان صفاتی همچون محافظه کاری، سنتی و بدون ریسک تلقی کرد. هنگامی که یک برند برای طراحی لوگوی خود از این رنگ استفاده میکند یک حس ریسک گریزی را نشان میدهد. به این ترتیب، رنگ آبی بیانگر قابلیت اطمینان و ثبات است و گزارش شده که کارکنان یک کارخانه در اتاقهایی با رنگ آبی تولیدات بیشتری دارند.
از طرفی دیگر در روانشناسی رنگ برند آبی به عنوان رنگ ناراحتی و سردی هم تلقی میشود. این ماده اشتها را کم میکند؛ به همین دلیل بسیاری از مربیهای ورزشی پیشنهاد میکنند که برای کاهش وزن، بهتر است غذایتان را در ظروف آبی سرو کنید.
از دیگر ویژگیهای این رنگ میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
پیامدهای مثبت
- اعتماد کردن
- وفاداری
- قابل اعتماد بودن
- منطق
- آرامش
- امنیت
پیامدهای منفی
- سردی
- اجتنابی
- بی احساس
- بی توجهی
- ناپسند
روانشناسی رنگ برند: بنفش
رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز به دست میآید و بیانگر تعادل میان احساسات مردانه و زنانه است؛ در عین حال که رنگ گرمی است میتواند رنگ سردی هم تلقی شود. این رنگ به طور همزمان تحرک رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را در بر میگیرد و اغلب اوقات یکی از این دو احساس بر آن غالب میشود. برای مثال رنگ بنفشی که مایل به آبی است کاملا سرد تلقی میشود و بنفشی که مایل به قرمز است نیز رنگی گرم است.
بنفش جزء نادرترین رنگهای طبیعت است و به همین دلیل، احساساتی مثل شجاعت، سلطنت، ثروت و ظرافت را نمایان میکند.
بنفش در کوتاهترین طول موج رنگها قرار گرفته و شاید آخرین رنگی باشد که با چشم دیده میشود. از این رو گفته میشود که با مکان و زمان و کیهان همراه است و سرشار از تفکر، معنویت و مدیتیشن است و خلاقیت و قدرت تخیل را برمیانگیزد.
از دیگر ویژگیهایی که جزء روانشناسی رنگ برند بنفش هستند عبارتند از:
پیامدهای مثبت
- دید عقلانی
- کمیابی
- ثروت
- معنویت
- قدرن تخیل
- پیچیدگی
پیامدهای منفی
- درون گرایی
- انحطاط
- سرکوب
- حقارت
- اسراف
- خلق و خوی
روانشناسی رنگ برند: قهوهای
قهوهای رنگی است که از ترکیب قرمز و زرد به دست میآید و درصدی از رنگ سیاه را هم شامل میشود. بنابراین هم جدیت رنگ سیاه را در بر میگیرد و هم به گرمای قرمز و لطافت زرد آغشته شده است.
اگر به دنیای اطرافتان نگاه کنید، میبینید که زمین، درختان و طبیعت پیرامونتان سراسر قهوهای است که حس قابل اعتماد بودن و محکم بودن را نشان میدهد. قهوهای بیانگر اصالت چوب و پوست چرم است و از رنگهای ارجح در میان مردان به شمار میرود. البته این رنگ ميتواند نشانی از احساس ابهام و غم را بیان کند. در بطن این رنگ سودمند و محکم پیچیدگی خاصی ادراک میشود.
ویژگیهای روانشناسی دیگر این رنگ در ادامه آمده است.
پیامدهای مثبت
- جدی بودن
- گرما بخشی
- فروتنی
- قابل اطمینان بودن
- حمایت کردن
- اعتبار بخشیدن
پیامدهای منفی
- بی نشاط بودن
- سنگینی
- پیچیدگی
- غمگینی
- آلودگی
- محافظه کاری
روانشناسی رنگ برند: سیاه
سیاه رنگی است که کل طیف رنگی را جذب میکند. این واقعیت به خودی خود پیامدهای روانی عمیقی را در بر میگیرد. عدم وجود نور در این رنگ، یک حس و حال شوم را به آن اضافه میکند. معمولا از رنگ سیاه به عنوان نماد قدرت یاد میشود. این رنگ انرژی را جذب میکند و به افراد، شخصیت میدهد.
از نظر مفهومی هیچ رنگی برای سیاه تعریف نشده است. هنگامی که رنگ سفید با سیاه همراه میشود یک حس پیچیدگی و جدیت را تداعی میکند. رنگ سیاه استفاده گستردهای دارد و در هر زمانی شکیل است. تصور کنید که یک کت و شلوار مشکی با پیراهن سفید پوشیده اید؛ مطمئنا این حس شیک بودن و جدیت به شخصیت شما قدرت میبخشد.
در روانشناسی رنگ برند سیاه رنگی است که پیچیدگی و معنویت را به صورت توام دارد؛ چرا که هم در مجالس عزاداری لباسی به این رنگ پوشیده میشود و هم افراد شرور چنین رنگی را میپوشند.
از دیگر ویژگیهای روانشناختی رنگ سیاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
پیامدهای مثبت
- پیچیدگی
- امنیت
- توانایی
- ظرافت
- قدرت
پیامدهای منفی
- ظلم
- سرما
- تهدید
- سنگینی
- شرارت
- عزاداری
روانشناسی رنگ برند: خاکستری
خاکستری رنگی خنثی است که به طور مطلق هیچ ویژگی روانشناختی غالبی ندارد. اما این نباید باعث شود که خاکستری رنگی ضعیف تلقی شود. در واقع خاکستری رنگی پیشرفته و مدرن است و اکثر برندهای لوکس برای فناوری خود از این رنگ استفاده میکنند. ظرافت رنگ خاکستری در عین اینکه قوت را به تصویر میکشد میتواند یک ضعف را هم نشان دهد.
برای تداعی کردن احساساتی مثل قدرت و پیچیدگی باید به طرز ماهرانهای از رنگ خاکستری استفاده شود. این رنگ بر روی رنگهای پیرامون خود تاثیر عمیقی میگذارد و برای متعادل سازی رنگها بسیار کاربردی است.
برخی دیگر از صفات عاطفی رنگ خاکستری شامل موارد زیر میشود.
پیامدهای مثبت
- همیشگی
- بی طرفی
- قابل اطمینان بودن
- تعادل
- هوشمندی
- استحکام داشتن
پیامدهای منفی
- عدم اعتماد به نفس
- رطوبت
- افسردگی
- خواب آلودگی
- کمبود انرژی
- بی پروایی
روانشناسی رنگ برند: سفید
برخلاف رنگ سیاه که تمامی طیف رنگی را جذب میکند، سفید رنگ مقابل آن است که کل نور را بازتاب میدهد. بنابراین از زمان گذشته این رنگ نماد پاکی و رهایی بوده است. رنگ سفید در امور بهداشتی پاکیزگی را تداعی میکند.
لباس سفید عروس در فرهنگ و سبک زندگی مردم بسیاری از کشورها جا افتاده است. برندهایی مانند اپل رنگ سفید را بری محصولاتشان به کار میبرند تا زیبایی و شیک بودن را کنار هم نمایان کنند. سفید به فضای شما وسعت دید میدهد و روشنایی خانه را تامین میکند.
همانطور که همه ما تجربه کرده ایم تخته سفید نمادی از نشاط و آغاز سال تحصیلی را به ذهن متبادر میکند. از جانبی دیگر این رنگ میتواند نشانی از پوکی، سردی و انزوا را نشان دهد.
از دیگر ویژگیهای روانشناسی رنگ برند سفید میتوان موارد زیر را نام برد.
پیامدهای مثبت
- پاکیزگی
- شفافیت
- خلوص
- سادگی
- پیچیدگی
- خنکی
پیامدهای منفی
- بی نتیجه بودن
- سرما
- انزوا
- نخبه پرستی
- پوچی
نتیجهگیری
نحوه ادراک برند شما در سراسر جهان از هویت برندتان مشخص میشود. همانطور که میدانید رنگ یک مشخصه جدایی ناپذیر از ادراک است. اگر بتوانید رنگی را برای برند خود انتخاب کنید که به بهترین وجه ممکن برند شما را ابراز کند موفق خواهید شد. با آگاهی از روانشناسی رنگ برند و با تکیه بر بینشی که از تحقیقات روانشناختی به دست آمده میتوانید به این مهم دست یابید و تصمیم بگیرید که از کدام رنگ برای برندتان استفاده کنید.
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
-
ملیکا
10 آبان 1401خیلی خوب روان شناسی رنگ های برندها توصیف شده اند.متشکر.
نظر خود را به اشتراک بگذارید