لاراول یا وردپرس؟ کدام را انتخاب کنیم؟

  • تاریخ انتشار

    18 اسفند ، 1400

  • دسته بندی طراحی وب سایت

مقدمه لاراول یا وردپرس

شاید شما هم به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب‌سایت هربار موقع راه‌اندازی سایت جدید با این معضل روبرو شوید که وب‌سایت وردپرس سفارشی بسازم یا با انتخاب لاراول سایتی توسعه دهم که کمتر رایج است؟ شاید حتی به این فکر کنید که چرا باید یکی از این‌ها را به دیگری ترجیح بدهید. بیشتر توسعه‌دهندگان وردپرس را در اولویت قرار می‌دهند و اصلا هم جای تعجب ندارد. قریب به 16 میلیون وب‌سایت وردپرسی در سرتاسر اینترنت وجود دارد. اما لاراول هم مزایای خودش را دارد و پابه‌پای وردپرس حرکت می‌کند. پس کدام را انتخاب کنیم؟ لاراول یا وردپرس؟

لاراول چیست؟

لاراول برای اولین بار در سال 2011 توسط Taylor Otwell ساخته و توسعه یافت. از ویژگی‌های داخلی این بستر می‌توان به احراز هویت، محلی‌سازی، مدل‌ها، نماها، جلسات، مسیریابی و هزاران ویژگی دیگر در کنار یک سیستم قالب تحت عنوان Blade، ویژگی‌های جدید رابط خط فرمان تحت عنوان artisan، پشتیبانی داخلی از سیستم مدیریت پایگاه داده، پشتیبانی از مدیریت رویدادها و سیستم پکیجینگ تحت عنوان bundle اشاره کرد.

وردپرس چیست؟

وردپرس در سال 2003 به زبان PHP نوشته شد و انتشار یافت. این سیستم مدیریت محتوا با ویژگی‌هایی مثل معماری پلاگین و سیستم قالب معرفی شده و عمدتا برای وبلاگ‌نویسی و مدیریت وب‌سایت استفاده می‌شود. مدیریت محتوا در وردپرس فوق‌العاده آسان است و ویرایش یا آپدیت محتوا به راحتی انجام می‌شود. هزاران افزونه کاربردی در دسترس کاربران قرار دارند تا نیازهای مختلف آنان را برطرف کنند. به‌علاوه تم‌های متنوعی برای بهبود و سفارشی‌سازی محتوای وب وجود دارد.

شباهت‌های وردپرس و لاراول در چیست؟

وردپرس و لاراول هر دو می‌توانند به شما کمک کنند وب‌سایت‌های کاربردی با تجربه کاربری عالی و پنل‌های مدیریتی ساده بسازید. به‌علاوه هر دو:

·       شامل تکنولوژی وب منبع باز رایگان هستند.

·       مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی PHP هستند.

·       سریع، انعطاف پذیر و عملگرا هستند.

·       روی یک ساختار شی‌گرا اجرا می‌شوند.

همه چیز را می توان هم در لاراول و هم در وردپرس سفارشی کرد. با این تفاوت که وردپرس ساختاری مبتنی بر افزونه دارد، در حالی که لاراول ویژگی‌ها و پکیج‌های قابل تنظیم ارائه می‌کند.

تفاوت وردپرس و لاراول در چیست؟

اگر هنوز نمی‌دانید بین لاراول یا وردپرس کدام را انتخاب کنید، باید بدانید وردپرس با تخصیص 38 درصد از وب‌سایت‌های دنیا به خود، محبوب‌ترین راه حل توسعه وب محسوب می‌شود. با این حال، محبوبیت لاراول هم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت‌های بین این دو عبارت‌اند از:

·       وردپرس در مقایسه با لاراول به تجربه توسعه کمتری نیاز دارد.

·       یادگیری وردپرس ساده‌تر از لاراول است.

·       نوشتن کوئری های پایگاه داده و انتقال پایگاه‌های داده با لاراول راحت‌تر از وردپرس است.

·       وردپرس برای اکثر قابلیت‌های خود به پلاگین‌ها وابسته است و این حجم از افزونه‌ها می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات سایت‌های وردپرسی را کاهش دهد، در حالی که صفحات لاراول سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

·       امنیت وب‌سایت‌های وردپرس به به‌روز بودن افزونه‌های نصب‌شده بستگی دارد، در حالی که ایمنی و پایداری پلتفرم‌های لاراول از مزایای احراز هویت، محافظت در برابر اسکریپت‌های متقابل سایت (XSS)، به حداقل رساندن جعل درخواست‌های متقابل (CSRF) و غیره برخوردار است.

چه زمانی از وردپرس استفاده کنیم؟

در شرایطی که هدف راه‌اندازی یکی از موارد زیر است، سیستم مدیریت محتوای وردپرس توصیه می‌شود:

·       وب‌سایت تجاری سازگار با سئو

·       نمونه کار آنلاین که با شبکه‌های اجتماعی ادغام شده

·       یک وب‌سایت کاملا نمایشی برای استفاده حرفه‌ای یا شخصی

·       وبلاگ، پورتال خبری یا پلتفرمی با حجم زیادی از محتوای نوشتاری

·       فروشگاه اینترنتی ساده سطح پایین یا متوسط

توجه: اگر نمی‌دانید برای سایت راه‌اندازی سایت فروشگاهی لاراول یا وردپرس را انتخاب کنید، باید بگوییم در وردپرس، بهترین راهکار ممکن استفاده از ووکامرس (WooCommerce) است، یک پلت‌فرم کاملا قابل تنظیم که مخصوصا برای سایت‌های فروشگاهی طراحی شده و امکانات لازم را ارائه می‌دهد. در مجموع اگر می‌خواهید یک وب‌سایت واکنش‌گرا، بهینه و با عملکرد بالا بسازید و برای راه‌اندازی آن عجله دارید، وردپرس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

چه زمانی از لاراول استفاده کنیم؟

اگر نیازهای پیچیده‌تری دارید و مثلا می‌خواهید برنامه‌های تحت وب سفارشی با پشتیبانی از اسناد زیاد بسازید، بهتر است لاراول را در نظر بگیرید. اصلا هدف از ساخت لاراول کمک به توسعه‌دهندگان برای مقابله با وظایف پیچیده بود. به همین خاطر است که این چارچوب روی کدنویسی‌های نحوی منعطف و ساده تمرکز دارد. بهترین کاربردهای لاراول عبارت‌اند از:

·       برنامه‌های پیچیده تحت وب

·       وب‌سایت‌های پویا با سیستم‌های پشتیبان انعطاف‌پذیر

·       پلتفرم‌های عضویتی با قدرت بالای پردازش اطلاعات

·       وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در مقیاس بزرگ با بیش از 10000 محصول

یکی از مهمترین مزایای لاراول، این است که با امکان اجرای تست‌های متعدد و همزمان، ثبات بیشتری برای برنامه‌های تحت وب فراهم می‌کند. به علاوه الگوی MVC لاراول را به یکی از ابزارهای فوق‌العاده خوب توسعه وب تبدیل می‌کند.

آیا امکان ترکیب وردپرس و لاراول وجود دارد؟

بله، امکان ادغام لاراول و وردپرس و استفاده از آنها در کنار یکدیگر وجود دارد. این یعنی وب‌مستر می‌تواند به جای انتخاب لاراول یا وردپرس، پنل مدیریت سایت را با وردپرس و بخش فرانت اند را با لاراول مدیریت کند.

محبوب‌ترین راه پیاده‌سازی این ترکیب، مجموعه‌ای از کلاس‌های PHP تحت عنوان Corcel است. مجموعه منبع بازی که روی تکنیک Eloquent ساخته شده تا به توسعه‌دهندگان کمک کند داده‌ها را مستقیما از پایگاه داده وردپرس دریافت کنند. البته ابزارهای دیگری هم برای این کار معرفی شده‌اند؛ از جمله:

·       WordPressToLaravel

·       WP Floquent

·       Laravel-wp-api

·       WordPlate

ادغام لاراول و وردپرس می‌تواند راه حل مفیدی برای توسعه‌دهندگانی باشد که می‌خواهند برای انجام وظایف پیچیده لاراول از سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس کمک بگیرند.

برای راه‌اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک، لاراول یا وردپرس؟

وردپرس با ارائه ووکامرس، محبوب‌ترین افزونه تجارت الکترونیک، راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را در عرض چند دقیقه ممکن کرده است. افزونه‌ای که کلیه امکانات لازم مثل پشتیبانی از محصولات، تم‌ها، روش‌های پرداخت داخلی، گزارش‌ها و موارد دیگر را ارائه می‌کند. ساخت فروشگاه در لاراول پیچیده‌تر است، اما فرصت‌های بیشتری برای سفارشی‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. پس باید کدام‌یک را انتخاب کنید؟ لاراول یا وردپرس؟

اکثر کسب و کارها وردپرس را به خاطر سادگی آن ترجیح می‌دهند. با این حال، اگر قصد دارید یک فروشگاه بسیار بزرگ با هزاران محصول بسازید، بهتر است به‌فکر یک پروژه سفارشی‌تر باشید که با لاراول ساخته شده باشد. لاراول با راه حل‌های پیچیده بهتر برخورد می‌کند و فروشگاه‌های روی این بستر سریعتر بارگیری می‌شوند و تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کنند.

برای توسعه برنامه‌های تحت وب، لاراول یا وردپرس؟

هم لاراول و هم وردپرس برای بسیاری از برنامه‌های تحت وب عملکرد مناسبی دارند. اما هر چه پروژه پیچیده‌تر شود، مزایای استفاده از چارچوب MVC (الگوی مدل‌-نما تحت وب) نسبت به CMS (سیستم مدیریت محتوا) بیشتر می‌شود.

ویژگی‌های داخلی لاراول توسعه نرم‌افزار را آسان می‌کند؛ مواردی مثل احراز هویت، مسیریابی پیشرفته، مدیریت خطا و استثنا. در ضمن مقیاس برنامه‌هایی که روی این بستر نوشته می‌شوند، به راحتی با توجه به نیازهای کاربر قابل تنظیم است.

وردپرس می‌تواند برخی از این قابلیت‌ها را با افزونه‌ها انجام دهد، اما متاسفانه استفاده زیاد از افزونه‌های مختلف سرعت سایت را کمتر می‌کند. به‌علاوه گاهی با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوید که شاید رفع آنها دشوار باشد. اگرچه توسعه برنامه تحت وب با لاراول پیچیده‌تر و وقت‌گیرتر است، دست‌تان برای تولید همان چیزی که در ذهنتان است، کاملا باز خواهد بود.

برای راه‌اندازی وبلاگ یا وب‌سایت خبری، لاراول یا وردپرس؟

بپردازیم به‌اینکه برای راه‌اندازی وبلاگ یا وب‌سایت خبری لاراول یا وردپرس را انتخاب کنیم.

اصلا هدف از معرفی وردپرس اشتراک‌گذاری محتوا بود. امروزه بسیاری از رسانه‌های خبری و احتمالا اکثریت قریب به اتفاق وبلاگ‌های آنلاین، توسط وردپرس پشتیبانی می‌شوند. چون این سیستم مدیریت محتوا امکان

تولید و اشتراک‌گذاری محتوا، دسته‌بندی و برچسب‌گذاری، آپلود رسانه و غیره را ساده می‌کند. همچنین کاربرانی که هیچ دانشی در این زمینه ندارند، در عرض چند دقیقه می‌توانند وب‌سایت خبری خود را راه‌اندازی کنند.

به‌علاوه با وجود صد‌ها پلاگین کاربردی که فرآیند اشتراک‌گذاری محتوا را راحت‌تر می‌کنند، بهینه‌سازهای محتوای سئو، انتساب بلاگ‌رول‌ها، راه‌اندازی سیستم‌های نظردهی و موارد دیگر راحت‌تر می‌شود. طراحی محیط هم کاملا به ‌سلیقه خودتان انجام می‌شود.

البته که می‌توانید تمام این ویژگی‌ها را با لاراول هم داشته باشید، اما وقتی می‌شود همین کارها را با هزینه کمتر انجام داد، چرا لقمه را دور سر بچرخانیم و راه سخت‌تر را انتخاب کنیم؟

اما اگر در این زمینه هم وب‌سایت پیچیده‌تری می‌خواهید، مثلا نیاز دارید همه چیز را از ابتدا خودتان بسازید، بهتر است کار را روی لاراول پیاده کنید.

مقایسه جزئی و موشکافانه، لاراول یا وردپرس؟

در این بخش به جزئیات تفاوت این دو پلتفرم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تصمیم بگیریم کدام بهتر است، لاراول یا وردپرس؟

کدام سریع‌تر است؛ لاراول یا وردپرس؟

سرعت سایت‌های وردپرسی به‌خاطر تعداد افزونه‌ها به مراتب پایین‌تر است. همچنین وجود تکه کدهای بهینه‌نشده می‌تواند این سرعت را کمتر هم بکند. با این حال، انتخاب افزونه‌های خوب و محدود کردن تعداد آنها تا حد زیادی به سرعت سایت کمک می‌کند.

لاراول از Eloquent ORM برای نوشتن کوئری‌های پایگاه داده استفاده می‌کند. این یکی از سریع‌ترین فریم‌ورک‌ها و یکی از مهم‌ترین دلایلی است که توسعه‌دهندگان این محیط را برای کار خود انتخاب می‌کنند.

کدام کارایی بیشتری دارد؛ لاراول یا وردپرس؟

مسئله سرعت عملکرد سایت‌های ورپرسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگرچه در سایت‌های ساده‌تر مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود، به‌کارگیری راه‌حل‌های پیچیده، اگر بهینه نباشند، به کارایی سایت آسیب می‌زنند.

در عوض لاراول برای انجام وظایف پیچیده ساخته شده و ویژگی‌های داخلی آن قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهد.

کدام سئوپذیرتر است؟ لاراول یا وردپرس؟

وردپرس روشی ساده برای بهینه‌سازی محتوا برای موتور جستجوی ارائه می‌دهد و سایت‌های وردپرسی معمولا در جستجوها عملکرد خوبی دارند. اما لاراول هیچ گزینه خاصی برای سئوی محتوا ارائه نمی‌کند.

امنیت کدام بیشتر است؟ لاراول یا وردپرس؟

وردپرس به لحاظ امنیت کمی آسیب‌پذیرتر است. چون در گذشته سابقه خوبی در زمینه پلاگین‌ها و تم‌ها نداشته و موارد امنیتی گزارش شده است. البته در طول سال‌های اخیز از این لحاظ پیشرفت‌های زیادی داشته که قابل تحسین است. از سوی دیگر لاراول ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای ارائه می‌کند. مواردی مثل مکانیزم احراز هویت قوی، کدگذاری رمز عبور، محافظت از مسیرها و محافظت در برابر رایج‌ترین تهدیدها.

استفاده از کدام آسان‌تر است؟ لاراول یا وردپرس؟

هنوز نمی‌دانید برای راحتی و استفاده آسان‌تر لاراول یا وردپرس را انتخاب کنید؟

راه‌اندازی وردپرس واقعا آسان است و تم‌ها و افزونه‌های آن برای عموم در دسترس هستند. طوری که حتی اگر کسی هیچ آشنایی با این سیستم مدیریت محتوا نداشته باشد، عرض ده دقیقه اصول اولیه را به خوبی می‌آموزد. اما لاراول چارچوبی برای توسعه‌دهندگان است و برای درک مفهوم اصلی آن به سطح خاصی از تجربه نیاز است. البته توسعه‌دهندگان هنوز هم به چشم یکی از بصری‌ترین و آسان‌ترین چارچوب‌ها به آن نگاه می‌کنند.

کدام‌یک زمان توسعه کوتاه‌تری دارد؟

با وجود تم‌های آماده، راه‌اندای سایت وردپرسی خیلی زمان نمی‌برد. البته مرحله سفارشی‌سازی کمی بیشتر طول می‌کشد، اما به طور کلی زمان توسعه رضایت‌بخش است. در حالی که ساخت پروژه‌های لاراول بیشتر طول می‌کشد؛ چون همه‌چیز باید از ابتدا ساخته شوند. اما با وجود منابع فراوان و جامعه بزرگی از راهنمایان این چارچوب، می‌توان زمان توسعه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

کدام مقرون به صرفه‌تر است؟ لاراول یا وردپرس؟

استفاده از وردپرس رایگان است. تم‌ها هم رایگان هستند یا قیمت ارزانی دارند. جدا از پروژه‌های سفارشی هزینه بیشتری خواهند داشت، وردپرس یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای راه‌اندازی و اجرای یک برنامه تحت وب در نظر گرفته می‌شود. اما سایت‌های مبتنی بر لاراول مثل تمام پروژه‌های دیگر به سرمایه نیاز ندارند. منابع لاراول گرانتر از منابع مبتنی بر وردپرس هستند.

مقیاس‌پذیری لاراول بیشتر است یا وردپرس؟

مقیاس‌بندی برنامه‌های تحت وب با وردپرس کار راحتی نیست. افزودن افزونه‌های سرعت سایت را کمتر می‌کند و گزینه‌های سفارشی‌سازی محدود است. اما لاراول رویایتان را به حقیقت می‌پیوندد. با توجه به ساختارهای مدولار این چارچوب، توسعه‌دهندگان می‌توانند ابتدا یک معماری را شکل داده و بعد به تناسب رشد پروژه آزادانه آن را تغییر دهند.

کلام آخر

اکنون پس از مطالعه این مقاله در زمینه «لاراول یا وردپرس؟» می‌دانیم که تفاوت اصلی وردپرس و لاراول در انواع پروژه‌هایی است که با این دو تکنولوژی ساخته می‌شود. وردپرس برای انواع وبلاگ‌ها، پورتال‌های خبری و فروشگاه‌های آنلاین کوچک تا متوسط بهتر است؛ در حالی که لاراول راه‌حل مناسبی برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بزرگ، برنامه‌های وب پیچیده، سیستم‌های پیچیده و طراحی محصولات پیچیده‌ و معمولا سفارشی است. البته ترکیب این دو غیرممکن نیست و بستر راه‌اندازی چنین وب‌سایتی برای توسعه‌دهندگان کاملا مهیا است.

بسته به پروژه ای که در دست دارید، مزایا و معایب هر دو تکنولوژی را مرور کرده و بهترین گزینه را برای راه‌اندازی وب‌سایت، برنامه تحت وب، سایت تجارت الکترونیک یا پلت‌فرم دیجیتالی خود انتخاب کنید.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • مونا میری

    10 آبان 1401

    برای یادگیری لاراول چه چیزهایی پیش نیاز است؟ آیا شناخت اولیه نسبت به رایانه کافیست؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *