لوگوتایپ و طراحی لوگو تایپ

  • تاریخ انتشار

    08 اسفند ، 1401

  • دسته بندی طراحی لوگو

لوگوتایپ و طراحی لوگوتایپ یکی از مهم ترین بخش هایی است که در طراحی کردن یک لوگو وجود دارد. زمانی که لوگوتایپ ها را به خوبی بشناسید، می تواند در مورد استفاده کردن و یا نکردن از آن ها نیز به خوبی تصمیم گیری کنید. لوگوتایپ ها یک نمونه و در واقع یک شاخه از انواع و اقسام لوگوهایی هستند که طراحی می شوند. این مدل از لوگوها می توانند در شاخه های کاری متفاوت و مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل نیز این مقاله را در جهت آشنایی هرچه بهتر و بیشتر شما با این شاخه از طراحی لوگو در نظر گرفته ایم.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان در زمینه طرحی لوگو و برندینگ با شماره های 09141478670 و 04433371731 تماس بگیرید.

 

لوگوتایپ چیست؟

دانستن اینکه لوگوتایپ چیست می تواند به درک کردن و فهمیدن دیگر بخش ها نیز کمک زیادی کند. لوگوتایپ ها در حقیقت به انواعی از لوگوها گفته می شوند که می توانند با استفاده از هنر تبدیل کردن حروف و نوشته ها به لوگوها در نظر گرفته شوند. در این مدل از لوگوها معمولا حروف اول یک اسم و یا تمام حروف یک اسم را به شکلی هنری تغییر داده و لوگو مربوط به آن کسب و کار را ایجاد می کنند. لوگو تایپ یعنی طراحی یک نماد و شکل‌دادن به نام یک برند با استفاده از قلم‌ها و فونت‌ها و البته زیبایی‌شناسی و هنر. در لوگو تایپ، به دنبال تعامل بین قلم و کلمه هستیم تا نام برند در ذهن مشتری با یک فونت خاص و تحت یک رنگ و شکل مشخص به یاد بماند. برای لوگو تایپ، انتخاب یک فونت مناسب و سازگار با برند و مخاطبان بسیار مهم است که می‌تواند باعث تمایز برند از رقبا و درک سریع‌تر توسط مخاطبان شود.

استفاده از لوگوتایپ ها می تواند برای تمامی حوزه ها به کار رود. تنها چیزی که فرق اساسی را در لوگو تایپ های حوزه های مختلف کاری ایجاد می کند، مربوط به فونت و همچنین طیف رنگی است که در طراحی لوگوتایپ ها استفاده می شود.

 

لوگوتایپ چیست؟

 

ویژگی های یک لوگو تایپ حرفه ای

ویژگی‌های یک لوگو تایپ حرفه‌ای عبارتند از:

  1. سادگی: یک لوگو تایپ حرفه‌ای باید ساده و قابل فهم باشد و نباید بیش از حد جزئیات داشته باشد. زیرا سادگی، بهبود خوانایی و قابلیت شناخت بیشتر برای برند را به همراه دارد.
  2. قابلیت شناسایی: یک لوگو تایپ باید به سادگی قابل شناسایی باشد و برای مخاطبان به یاد ماندنی باشد. برای این منظور، باید از فونت‌های خاص و منحصر به فرد استفاده شود.
  3. سازگاری با برند: لوگو تایپ باید با محتوا و موضوعات برند سازگاری داشته باشد و با نام برند هماهنگ باشد. همچنین، باید با محتوا و هویت برند همخوانی داشته باشد.
  4. قابل استفاده در انواع مختلف رسانه‌ها: یک لوگوتایپ حرفه‌ای باید قابل استفاده در انواع مختلف رسانه‌ها باشد.
  5. تعیین نوع فونت: انتخاب نوع فونت در لوگو تایپ بسیار مهم است. فونت باید به نوع برند و هدف مخاطبان بستگی داشته باشد و باید در جهت افزایش تاثیر برند به کار گرفته شود.
  6. رعایت اصول طراحی: طراحی لوگو تایپ باید با اصول طراحی همچون تعادل، رنگ، فضا، تکرار و تبدیل تناسب داشته باشد تا به طرحی زیبا و مفهومی منجر شود.

 

نمونه لوگوتایپ

انواع نمونه هایی که برای لوگوتایپ ها وجود دارد را در کوچه و خیابان می بینید. از جمله مهمترین و مشهورترین لوگوتایپ هایی که وجود دارند نیز می توانیم به لوگو کوکاکولا، بیمه البرز، یک و یک، والت دیزنی و... اشاره کنیم. به دلیل سبک درست طراحی، میزان ساده بودن و پیچیده بودن، طیف رنگی انتخاب شده و... همگی این لوگو موفقیت آمیز بوده و توانسته اند تا برند مربوط به خود را به شهرت بالایی برسانند.

 

 

لوگوتایپ اسم

لوگوتایپ های اسم به لوگوها و برندهایی گفته می شود که با استفاده از نام شخص، کارخانه و... ساخته می شوند. این مدل از لوگوها به حدی زیبا و مناسب می توانند باشند که در دنیای تجارت معروف شوند. معمولا لوگوتایپ های اسم برای برندهایی طراحی می شوند که تک اسمی بوده و اسم خاصی نیز داشته باشند. با طراحی کردن این اسامی می توانید جلوه بهتر و بیشتری را نیز به لوگوها بدهید.

با استفاده از لوگو تایپ ها میتوانید تبلیغات بهتری برای برند خود داشته باشید میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تبلیغات برند یا شرکت خود به مقاله مشاوره تبلیغاتی مراجعه فرمایید.

لوگوتایپ فارسی

لوگوتایپ های فارسی نسبت به نمونه های خارجی آن می توانند گزینه های بسیار بهتر و مناسب تری در نظر گرفته شوند. این نوع از لوگوتایپ ها به دلیل آن که زبان فارسی گسترده تر است و به زبان هنر نزدیک تر می باشد، طراحی های جذاب تری نیز خواهند داشت.

 

لوگوتایپ فارسی

 

لوگوتایپ انگلیسی

لوگوتایپ های انگلیسی می توانند از جمله لوگوهای جذابی باشند که هم شرکت های ایرانی و هم شرکت های خارجی از آنها استفاده می کنند. بسیاری از شرکت های ایرانی در تایپوگرافی که دارند، از لوگوهای انگلیسی نیز استفاده می کنند. این موضوع سبب جذابیت هرچه بیشتر و دقیق تر لوگوی آن ها خواهد شد.

 

فونت لوگو تایپ انگلیسی

استفاده از فونت مناسب برای ساخت لوگو تایپ بسیار مهم است، زیرا انتخاب یک فونت نامناسب می‌تواند اثر منفی بر روی شناخت برند شما بگذارد. در ادامه، چندین فونت مناسب برای ساخت لوگو تایپ را معرفی می‌کنیم:

 

Helvetica: یکی از پرکاربردترین فونت‌ها برای ساخت لوگو تایپ است. این فونت به دلیل سادگی و خوانا بودن بسیار محبوب است.

Futura: فونتی ساده و مدرن که برای برندهای فناوری و صنایع خلاقیتی بسیار مناسب است.

Avenir: یک فونت خوش خط و منحصر به فرد که برای برندهایی که به دنبال الگویی متفاوت هستند، مناسب است.

Proxima Nova: فونتی مدرن و خوش‌خط که برای برندهای فناوری، طراحی و صنایع خلاقیتی مناسب است.

Univers: یک فونت کلاسیک با طراحی ساده و مناسب برای برندهایی است که به دنبال شناخت برند قوی هستند.

Gotham: فونتی بسیار پرکاربرد در طراحی لوگو، که به دلیل طراحی خوش‌خط و قابلیت خوانایی بالا بسیار محبوب است.

Proximate: فونتی مناسب برای برندهایی است که می‌خواهند با استفاده از لوگو تایپ، به تناسب بیشتری با نوع فعالیت خود دست پیدا کنند.

همچنین، بسته به نوع فعالیت و صنعتی که در آن فعال هستید، ممکن است فونت‌های دیگری نیز برای شما مناسب باشند. بهترین راه برای انتخاب فونت مناسب، مشاوره با یک طراح حرفه‌ای است.

 

 

طراحی لوگوتایپ

در طراحی لوگوتایپ باید حتما به چند مولفه مهم توجه داشته باشید. این مولفه ها می توانند در داشتن یک لوگو بهتر و جذاب تر به شما کمک زیادی کنند. بنابراین فرقی نمی کند که به عنوان مشتری به سراغ طراحی لوگوتایپ می روید و یا آن که به عنوان طراح در این زمینه کار می کنید.

·        خواسته های مشتری

باید به عنوان یک طراح بدانید که مشتری دقیقا از شما چه چیزی می خواهد. اگر شما به عنوان مشتری به شرکت طراحی لوگو مراجعه کرده اید نیز باید بدانید که دقیقا چه چیزی می خواهید. بیان روشن و شفاف خواسته ها سبب می شود تا کار طراحی ساده تر شود.

·        تعیین نوع لوگو

تعیین کردن نوع لوگو می تواند با شناخت دقیق انواع لوگو امکان پذیر باشد. انواع مختلف لوگو نی می توانند برای کاربردها و حوزه های کاری گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل هم باید ابتدا انواع لوگو را بشناسید و سپس بدانید که هر کدام از این لوگوها برای چه کاربردی می توانند مناسب باشند.

·        دقت و ظرافت

طراح لوگو باید در خلق لوگو تایپ و طراحی لوگوتایپ دقت و ظرافت کافی را به خرج دهد. به همین دلیل است که می گوییم حتما سعی کنید تا در این زمینه طراحی را پیدا کنید که از بابت کار او و همچین مهارتی که دارد، اطمینان کامل و کافی داشته باشید. با این کار می توانید لوگوهای بهتری را در نهایت داشته باشید.

·        اتودهای لوگو

برای ساخت لوگو تایپ پس از توجه کردن به تمامی موارد، لازم است تا حتما اتودهای اولیه ای برای لوگو زده شود. پس از زده شدن اتودهای اولیه می توانید به سادگی آن ها را با مشتری در میان بگذارید و از او بخواهید تا طرحی که بیشتر نظرش را جلب کرده است را انتخاب کند. با انتخاب طرح مورد نظر می توانید بر روی طرح کار کرده و جزئیات نهایی کار را تعیین کنید.

لوگوتایپ آنلاین

سایت ها و اپلیکیشن های آنلاین امروزه وارد حوزه طراحی نیز شده اند. این نوع از سایت ها و اپلیکیشن ها می توانند لوگوهای زیبای بسیاری از جمله انواع لوگوتایپ ها را طراحی کنند. برای کسانی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند و نمی خواهند تا هزینه زیادی را بابت طراحی لوگو خود پرداخت کنند، استفاده از روش های آنلاین می تواند گزینه خوبی باشد.

با این وجود باید بدانید که علی رغم سرعت در طراحی و هزینه های بسیار پایین تر، نمی توانید میزان منحصر به فرد بودن زیادی را از لوگوتایپ خود انتظار داشته باشید. از سوی دیگر نیز نمی توانید انتظار داشته باشید که لوگو شما برای مدت زمان طولانی طبق مد روز بوده و تازگی داشته باشد.

گاهی اوقات می توانید طراحی لوگوهای خود را به صورت آنلاین سفارش دهید. این کار باعث می شود تا در وقت شما صرفه جویی شود. اما زمانی که سفارش خود را به صورت آنلاین رزرو می کنید، قرار نیست که ربات ها کار طراحی را برای شما انجام دهند، بلکه طراحان لوگو این کار را با نهایت دقت انجام خواهند داد و سبب می شوند تا بتوانید به راحتی لوگوهای خود را داشته باشید.

 

 

انواع لوگوتایپ

لوگوتایپ ها خودشان شاخه ای از انواع لوگو و برند به شمار می روند. به همین دلیل نیز انواع خاصی را نمی توانیم برای این مدل از لوگوها در نظر بگیریم. با این وجود می توانیم آن ها را به چند گروه مختلف تقسیم کنیم تا بتوانیم بهتر و همچنین با جزئیات بیشتر، آن ها را بررسی کنیم.

·        حروف اختصاری

اولین دسته از انواع لوگوتایپ و طراحی لوگوتایپ مربوط به لوگوهایی می شود که صرفا با حروف اول نام برند ساخته می شوند. این مدل از تایپوگرافی ها بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که نام شرکت، موسسه، کارخانه و... که در حال طراحی لوگو برای آن هستید از چند کلمه ساخته شده باشد. به همین دلیل نیز صرفا حرف اول 3 یا چهار کلمه را در نظر گرفته و طراحی را با توجه به آن انجام می دهند.

·        نام کامل

دسته بعدی مربوط به آرم هایی می شود که با استفاده از نام کامل یک برند ساخته می شوند. این دسته از برندها معمولا از یک نام تک کلمه ای و یا حداکثر دو کلمه ای ساخته شده اند؛ به همین خاطر نیز در طراحی تایپوگرافی آن ها می توانید به راحتی از نام کاملی که دارند، استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر بخواهید ا نام کامل بهره بگیرید، احتمال کار کمی سخت تر می شود و لوچو پیچیده تری طراحی می گردد. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا حتما به توصیه های طراحی که انتخاب کرده اید، توجه کنید و سعی کنید از راهنمایی های او بهره مند شوید.

تعرفه طراحی لوگوتایپ

تعرفه هایی که برای طراحی لوگوتایپ از شرکت ها و موسسات مختلف دریافت می کنید، می تواند بسیار متفاوت باشد. این تعرفه ها با توجه به مولفه های مختلفی تعیین می شوند و نمی توانید همچون قیمت اجناس، انتظار داشته باشید تا در شرکت های مختلف با تعرفه های یکسانی روبرو شوید.

از جمله مهمترین مولفه های موثر بر تعرفه لوگوتایپ و طراحی لوگوتایپ مربوط به میزان سختی و همچنین ظرافت لوگو، نوع لوگو، طیف رنگی انتخاب شده، میزان وسواس مشتری و همچنین میزان مهارت و دانش طراح است. هر قدر لوگو حرفه ای تری را بخواهید مسلما هزینه های بالاتری را نیز باید پرداخت کنید.

فونت لوگوتایپ

فونتی که برای لوگوتایپ و طراحی لوگو تایپ انتخاب می شود یکی از مهم ترین مواردی است که باید حتما در نظر داشته باشید. این مورد می تواند تعیین کند که لوگو و برند طراحی شده بر روی ذهن مخاطب چه تاثیری می گذارد و چه جلوه ای را از شما در ذهن او ثبت خواهد کرد.

به طور مثال فونت هایی که دارای حروف گرد و منحنی هستند، سبب ایجاد ظرافت، حس طنز و راحتی در مخاطب می شوند. این در حالی است که استفاده از فونت های نستعلیق و یا فونت هایی که دارای زوایا در حروف هستند، می توانند حس قدرت و جدیت را در مخاطب ایجاد کنند.

انتخاب نامناسب فونت لوگو یکی از موارد اصلی شکست بسیاری از کسب و کارها است. این موضوع در حالی است که افراد توجه زیادی به این مسئله نمی کنند و به همین دلیل نیز متوجه نمی شوند که اشکال اصلی کار آن ها در کجا بوده است.

لوگوتایپ فارسی

یک لوگوتایپ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک لوگوتایپ خوب برای یک برند یا سازمان، ویژگی‌های زیر را دارا می‌باشد:

1. سادگی: لوگوتایپ باید ساده و قابل فهم باشد تا به طور سریع و به‌صورت قابل تشخیص، هویت برند را نشان دهد. طرح بسیار پیچیده یا اشتباه قابل تفسیر می‌تواند باعث ابهام شود و پیام مدنظر را به درستی منتقل نکند.

2. یکتایی: لوگوتایپ باید برند را از سایر برندها و سازمان‌ها متمایز کند. طراحی منحصربفرد و خاص باعث می‌شود که لوگوتایپ به سرعت شناخته شود و در ذهن مخاطبان باقی بماند.

3. قابل استفاده‌پذیری: لوگوتایپ باید قابل استفاده در مختلف وسایل و رسانه‌ها باشد، از جمله وبسایت، کارت ویزیت، محصولات، بروشورها و بنرها. بنابراین، لوگوتایپ باید برای استفاده در اندازه‌های کوچک و بزرگ به‌خوبی قابل تطبیق باشد و جزئیات برای حجم‌های کوچکتر به‌خوبی قابل دیدن باشد.

4. رنگ‌آمیزی مناسب: رنگ‌های مورد استفاده در لوگوتایپ باید مرتبط با برند و ارزش‌های آن باشند. همچنین، باید توجه به تأثیر رنگ بر شناخت و واکنش مخاطبان داشته باشد. معمولاً استفاده از تعداد کمی رنگ و ترکیب آنها به‌خوبی کارایی لوگوتایپ را افزایش می‌دهد.

5. انطباق با هویت برند: لوگوتایپ باید با هویت و استراتژی برند هماهنگ باشد. شکل، سبک و نمادهای استفاده شده در لوگو باید منطبق بر ارزش های برند باشد.

 

 

 

کلام پایانی

در خصوص موضوع لوگوتایپ و طراحی لوگو تایپ تا جایی که امکان داشت از بخش های مختلف سعی کردیم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم. این بخش ها و این مسائل می توانند به شما کمک کنند تا لوگوتایپ های بهتری را طراحی کنید و یا اگر به عنوان مشتری به سراغ این نوع از آرم ها می روید، بدانید که دقیقا چه چیزی را باید انتظار داشته باشید. برای آن که طراحی لوگو شما بهتر و باکیفیت تر انجام شود، لازم است که حتما به شرکت معتبری در این زمینه مراجعه کنید. این شرکت های معتبر می توانند کارایی های بیشتر و بالاتری را برای شما فراهم کنند.


سوالات متداول

لوگوتایپ ها به انواعی از لوگوها گفته می شوند که می توانند با استفاده از هنر تبدیل کردن حروف و نوشته ها به لوگوها در نظر گرفته شوند. در این مدل از لوگوها معمولا حروف اول یک اسم و یا تمام حروف یک اسم را به شکلی هنری تغییر داده و لوگو مربوط به آن کسب و کار را ایجاد می کنند.
نرم افزار Canva,نرم افزار Pixlr,نرم افزار Infinite Design و...
Helvetica,Futura,Avenir,Proxima Nova و Gotham یکی از بهترین فونت ها برای لوگو تایپ انگلیسی محسوب میشوند.
ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *