لوگو امبلم (emblme) یا لوگو تمثیلی چیست؟

  • تاریخ انتشار

    21 دی ، 1400

  • دسته بندی طراحی لوگو

طراحی لوگو شیوه ها و سبک های مختلفی دارد که هر سبک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در این مقاله از آی دیزاین به معرفی سبک لوگو تمثیلی یا امبلم میپردازیم. همچنین نمونه هایی از این لوگو را نشان میدهیم که بعضی از این لوگو ها از شرکت های بزرگ و مطرحی آورده شده اند. با آی دیزاین همراه باشید. یکی از انواع دیگر لوگو ها، لوگو تایپ است. برای آشنایی با این سبک طراحی لوگو مقاله مربوط به آن را بخوانید.

 

لوگو امبلم یا لوگو تمثیلی

لوگو تمثیلی یا لوگو امبلم (Symbolic logo یا Emblem logo)، نوعی از لوگوی شرکت یا برند است که شامل نماد، علامت یا تصویر خاصی است که به نحوی به نام یا فعالیت شرکت یا برند ارتباط مستقیم دارد. این نوع لوگو، بر خلاف لوگوهای نوشتاری، تصویری است و به صورت نمادی از ارزش‌ها، مفاهیم و برندینگ شرکت استفاده می‌شود. اغلب در این نوع لوگو، شعار و نام شرکت هم به صورت نمادی درون تصویر وارد می‌شوند. برخی از مثال‌های معروف لوگوهای تمثیلی عبارتند از: لوگوی شرکت مرسدس بنز، لوگوی شرکت بی‌ام‌و، لوگوی شرکت پورشه و لوگوی شرکت فراری.

امبلم جزئی از لوگوهای ترکیبی است که در کسب‌ وکارها و برندهای خاص طرف‌داران زیادی دارد. لوگو امبلم یا لوگو تمثیلی به‌ عنوان نماد برند تاثیر به‌ سزایی در معرفی برندهای خاص و به یاد ماندن آن‌ها در اذهان عمومی دارد. به ‌عنوان مثال لوگو باشگاه لیورپول، استارباکس و هارلی دیویدسون را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید که باعث می‌شود مردم در سراسر دنیا با دیدن این تصاویر برند مربوطه را به یاد ‌آورند.

نمونه های لوگو تمثیلی

 

امبلم یا لوگو تمثیلی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است ؟

امبلم یا لوگوی تمثیلی ترکیبی از متن، تصویر و آیکون متناسب با کسب‌وکار است که سعی در شناساندن برند به مخاطب دارد. این لوگوها معمولاً برای تاثیرگذاری بیشتر در بعضی کسب‌وکارهای خاص دارای ظاهر قدیمی هستند.

لوگو امبلم معمولاً برای باشگاه‌ها، ارگان‌های دولتی و مدارس استفاده می‌شود. اما استفاده از لوگو امبلم علی‌رغم تاثیر خوبی که بر مخاطب دارد می‌تواند سختی‌ها و مشکلاتی را در پی داشته باشد. به‌ همین دلیل مناسب تمام کسب‌وکارها نیست و تنها برندهای خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند. در طراحی لوگو امبلم معمولاً از جزئیات زیاد و تصاویر پیچیده‌ای استفاده می‌شود به‌ همین دلیل دوختن لوگو بر روی لباس و کلاه با تمام جزئیات مشکل است و چاپ لوگو بر روی کارت ‌ویزیت باعث می‌شود که جزئیات آن به‌خوبی دیده نشود.

 

چرا لوگو تمثیلی یا امبلم را انتخاب کنیم ؟

در ابتدا لازم است بگوییم که طراحی لگو امبلم یا لگو تمثیلی ساده نیست. یک طراح گرافیک حرفه ای باید روی لوگو تمثیلی کار کند. چرا که این لوگو باید در عین ساده بودن، مفهمومی هم باشد و مخاطب با یک نگاه متوجه منظور و مفهوم برند بشود. این لوگو، یک لوگوی امبلم واقعی است که ویژگی برند در یک تصویر ساده نمایان باشد. سوالی که پیش می آید این است که چرا لوگو امبلم را انتخاب کنیم ؟

  • لوگوی امبلم به دلیل طراحی مفهومی ذهن مخاطب را درگیر میکند 
  • ساده و خوشایند است
  • شعار و مفهوم برند را منکعس میکند

 

لوگو امبلم

 

سخن پایانی

با توجه به این‌که استفاده از امبلم یا لوگو تمثیلی بیشتر مناسب آژانس‌های عمومی، مدارس و صنایع غذایی است و برای تمام کسب‌وکارها توصیه نمی‌شود؛ بهتر است قبل‌از طراحی از مشاوره افراد متخصص استفاده کنید. برای این کار می‌توانید با طراحان استودیو آی‌دیزاین صحبت کرده و با شرح کسب‌وکار خود و مدل پیشنهادی از آن‌ها مشاوره بگیرید و بهترین لوگو را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

 

همچنین شما می توانید در خصوص موضوع مهمی مانند مشاور برندینگ نیز اطلاعاتی از آی دیزاین کسب کنید.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *